Privacyverklaring Forensisch Medisch Onderzoek

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 21-12-2022.

Lees deze privacyverklaring in samenhang met de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam.

Graag leggen wij uit hoe GGD Amsterdam omgaat met uw persoonsgegevens, welke persoonsgegevens we verzamelen, en waarvoor wij deze gebruiken. Ook uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens komen aan de orde. Wij vinden het belangrijk dat u hier goed van op de hoogte bent en vragen u dan ook deze privacyverklaring zorgvuldig te lezen.

Wat mogen we en waarom?

Graag leggen we u uit waarvoor we uw persoonsgegevens verwerken

Tijdens het Forensisch Medisch onderzoek worden sporen en bewijsmateriaal verzameld t.a.v. verkeers-, gewelds- en zedendelicten.

Nadat een slachtoffer aangifte gedaan heeft bij de politie, wordt een (onafhankelijke) letselverklaring opgemaakt door de Forensisch arts. Ook doet de Forensisch arts bloedafnames in het kader van de Wegenverkeerswet, en nemen ze DNA af bij verdachten. Bij een zedendelict doet de Forensisch arts het onderzoek, de nazorg doen de Forensisch verpleegkundigen.

Het doel van het gebruik van de persoonsgegevens is:

  1. het helder beschrijven en fotografisch vastleggen van letsels
  2. het doen van bloed-, DNA- en urine afname
  3. het opmaken van een letselbeschrijving
  4. forensisch en medisch onderzoek bij zedendelicten.

We verzamelen informatie over u om u te kunnen helpen

GGD Amsterdam verwerkt de persoonsgegevens op basis van uw toestemming.

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Bij het Forensisch Medisch Onderzoek worden persoonsgegevens verwerkt van de aangever, verdachte en ingeslotene.

Ontvangen wij uw gegevens van andere organisaties?

Meestal verstrekt u zelf uw persoonsgegevens aan GGD Amsterdam, maar deze ontvangen wij ook wel eens van andere organisaties of personen.

Wij ontvangen informatie over u van politie en KMAR. Wij hebben deze informatie nodig om de juiste onderzoeken uit te voeren.

Welke gegevens bewaren we van u?

Voor het Forensisch Medisch Onderzoek worden onder andere de volgende persoonsgegevens verwerkt:

Aangever

  • BSN
  • Administratienummer/unieke identificatiecode
  • Naam
  • Geboortedatum
  • Geslacht

Verdachte

  • BSN
  • Administratienummer/unieke identificatiecode
  • Naam
  • Geboortedatum
  • Geslacht
  • Adres
  • Telefoonnummer(s)
  • E-mailadres(sen)
  • Woonplaats
  • Land

Ingeslotene

  • BSN
  • Administratienummer/unieke identificatiecode
  • Naam
  • Geboortedatum
  • Geslacht
  • Gewicht

Naast bovenstaande persoonsgegevens verwerken wij van u ook bijzondere persoonsgegevens, zoals:

Aangever

  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Medicatievoorschrift

Verdachte

  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Lichaamsmateriaal
  • Medicatievoorschrift
  • Piercings

Ingeslotene

  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Lichaamsmateriaal
  • Medicatievoorschrift

Hoelang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) bewaren wij uw gegevens 20 jaar na het eindigen van de behandeling. De termijn begint te lopen op het moment dat de gegevens worden vastgelegd. GGD Amsterdam kan het dossier echter langer bewaren indien dit redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.

Wie heeft toegang tot de informatie over u?

Medewerkers die u helpen mogen de informatie over u bekijken.

Bijvoorbeeld onderstaande medewerkers:

  • De contactpersoon die uw aanvraag van u of van de politie/KMAR ontvangt;
  • De forensisch artsen en verpleegkundigen die het onderzoek uitvoeren;
  • Medewerkers die onze administratie doen.

Voor allen geldt: zij mogen alleen die informatie inzien die nodig is voor hun werk.

Ontvangen andere organisaties uw gegevens?

Gegevens worden soms gedeeld met andere organisaties, als u daar toestemming voor geeft. Voorbeelden zijn uw eigen huisarts om de zorg in de toekomst voort te zetten, maar bijvoorbeeld ook politie als u wenst om een strafzaak op te starten tegen een dader. Daarnaast controleert bijvoorbeeld iemand van de afdeling administratie of onze geldzaken nog kloppen.

Gegevens kunnen gedeeld worden met de volgende organisaties:

  • Zorgverlener (huisarts/medisch specialist, verloskundige, Arboarts)
  • Politie
  • KMAR
  • Officier van Justitie
  • Toxicoloog
  • Reclassering
  • Rechtbank PI (inkijkfunctie)
  • GGD Afdeling Automatisering Amsterdam
  • Afdeling ITforCare GGD (anderen dan GGD Amsterdam)

In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over het verstrekken van gegevens aan derden.

Wat zijn uw rechten rond de informatie over u?

Voor uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens verwijzen we naar de algemene privacyverklaring

U kunt verzoeken tot uitoefening van deze rechten indienen via het formulier van het Loket Persoonsgegevens

Hoe beschermen wij uw persoonsgegevens?

Bij GGD Amsterdam zijn diverse beveiligingsmaatregelen getroffen. In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over de beveiligingsmaatregelen.

Alleen medewerkers die toegang moeten hebben voor hun werkzaamheden, hebben toegang tot de systemen waarin de persoonsgegevens verwerkt worden. Toegang tot het systeem is geregeld door middel van tweefactorauthenticatie. Daarnaast worden alle wijzigingen in het systeem gelogd en worden de logbestanden gecontroleerd op onregelmatigheden.

Contact, vragen of klachten?

Langs verschillende wegen kunt u ons bereiken voor vragen of klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens.

Vragen kunnen gestuurd worden naar privacyfgma@ggd.amsterdam.nl of u kunt bellen met (020) 555 5505.

Via de contactpagina van GGD Amsterdam kunt ook contact opnemen voor vragen of klachten. OP deze pagina vindt u ook telefoonnummers en een contactformulier

GGD Amsterdam heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). Dat is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. U kunt contact met de FG opnemen via Functionaris.Gegevensbescherming@amsterdam.nl

Ook kunt u een klacht indienen over GGD Amsterdam bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Kijk voor meer informatie op de website van de AP.