Bijdrage scholen aan gezondheid kinderen
Effectieve interventies om de gezondheid van kinderen via de schoolomgeving aan te pakken zijn voorhanden. Een belangrijke vraag is niet alleen meer wat nodig is, maar ook hoe we ervoor kunnen zorgen dat de werkzame elementen van deze interventies structureel onderdeel worden van de basisschoolomgeving.
Gezondheidsbevordering op de basisschool
Door toe te werken naar integrale programma’s die de complexiteit van het systeem omarmen, kan de potentiële impact van gezondheidsbevorderende programma’s op school vergroot worden. Scholen worden dan niet alleen meer gezien als instellingen voor cognitieve groei, maar ook voor gezondheidsbescherming en -bevordering van leerlingen, om zo te garanderen dát ze goed kunnen leren en groeien.
Gezonde leefstijl in kindertijd
Stimulering van een gezonde leefstijl tijdens de kindertijd is essentieel voor korte- en lange termijn gezondheidswinst. Interventies zoals Jump-In en De Gezonde Basisschool van de Toekomst laten positieve gezondheidseffecten zien. Maar wat is er nodig om deze structureel te integreren in de basisschoolomgeving?
We beschrijven in dit artikel randvoorwaarden die het belang van een systeembenadering benadrukken. Een coherent pakket aan maatregelen is nodig zodat structurele gezondheidsbevordering op scholen een logisch gevolg is van een gezond systeem. In combinatie met een gezonde thuisomgeving, sportomgeving en openbare ruimte kan de schoolomgeving een positieve en duurzame impact hebben op de gezondheid van kinderen.
Op scholen waar Jump-In gedurende 2013–2019 volledig goed was ingevoerd hadden kinderen gemiddeld een significant lagere BMI-z-score dan hun leeftijdgenoten in de controlegroep, bij wie de BMI-z-score juist was toegenomen.
Vergelijkend onderzoek Amsterdamse basisscholen
Onderzoek vergeleek lengte- en gewichtsgegevens van kinderen op 5- en tienjarige leeftijd van Amsterdamse basisscholen waar Jump-In werd uitgevoerd met dezelfde gegevens van kinderen in 3 andere grote Nederlandse steden zonder vergelijkbaar programma. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek was het BMI van de kinderen en in hoeverre dit afweek van een gezond gewicht. Deze waarde, die werd gecorrigeerd voor leeftijd en geslacht, is wat resulteerde in de zogenaamde zBMI.
Op die scholen waar Jump-In gedurende 2013–2019 volledig goed was ingevoerd hadden kinderen gemiddeld een significant lagere BMI-z-score dan hun leeftijdgenoten in de controlegroep. Bij hen was de de BMI-z-score juist toegenomen. Bovendien vielen de leerlingen waar op scholen Jump-in goed en volledig was ingevoerd op tienjarige leeftijd vaker in een gezondere gewichtscategorie dan hun leeftijdsgenoten in de controlegroep.
Randvoorwaarden voor een waardevolle bijdrage van de school aan een gezonder gewicht van kinderen. Auteurs: Marla T. H. Hahnraths, S. Coosje Dijkstra, Vincent Busch, Arnoud P. Verhoeff, Bo H. W. van Engelen, Bjorn Winkens, Jaap C. Seidell, Onno C. P. van Schayck
Gepubliceerd in TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen (2024)
Onderzoek lezen
- Randvoorwaarden voor een waardevolle bijdrage van de school aan een gezonder gewicht van kinderen.
- Bekijk meer onderzoek van de GGD op Open Research