Pad tot huidige pagina

Gezond Leven Makkelijker Maken

Leestekst

Een goede gezondheid is de basis van het bestaan. Het is echter niet voor iedereen even makkelijk om gezond te leven. Informatie over gezondheid is vaak ingewikkeld en het preventieve aanbod sluit vaak niet aan bij wat mensen nodig hebben. Het programma Gezond Leven Makkelijker Maken wil daar samen met andere organisaties in de stad verandering in brengen.

Lijst

Oneerlijke kansen op gezondheid

Amsterdammers met een lager inkomen en een praktische opleiding leven gemiddeld 10 jaar korter in goede gezondheid dan anderen. Niet alle Amsterdammers vinden even makkelijk hun weg naar de juiste zorg en veel maatregelen en campagnes hebben een klein en soms zelfs een averechts effect. Hierdoor nemen de gezondheidsverschillen in de stad toe. Vaak zijn gezondheidsproblemen het gevolg van onderliggende factoren zoals iemands inkomen, thuissituatie of mentale gezondheid. Ook spelen drempels zoals schaamte, angst en wantrouwen een rol.

Ondersteuning en advies

Samen met Amsterdamse zorg- en welzijnsinstellingen, buurtorganisaties en bewoners passen we aanbod en informatie aan naar de behoeften en mogelijkheden van Amsterdammers. We onderscheiden drie belangrijke thema’s:

  • Begrijpelijke en toegankelijke informatie.
  • Samenwerking tussen formele en informele zorg. Denk aan de samenwerking tussen grotere organisaties zoals een ziekenhuis en kleinere organisaties zoals stichtingen en sleutelfiguren in de wijk.
  • Amsterdammers kennen en met ze samenwerken.

Het programma Gezond Leven Makkelijker Maken adviseert en ondersteunt organisaties hierin.

5 stappen naar een toegankelijke organisatie

Stap 1

Verkenning: Staat dit thema binnen je organisatie al hoog op de agenda of is er meer bewustwording nodig? Wij hebben een introductieworkshop ontwikkeld die daarbij kan helpen.

Stap 2

Analyse: Hoe makkelijk is het eigenlijk om een online afspraak te maken en de weg te vinden in het gebouw? Laat het testen door een taalambassadeur of iemand uit je doelgroep.

Stap 3

Plan van aanpak: Maak een plan van aanpak en ga aan de slag met de verbeterpunten.

Stap 4

Uitvoeren: Training, cursus of app om toegankelijker te worden.

Stap 5

Evalueren: Hoe goed werken de verbeteringen?

Van elkaar leren

Lijst

Samen met andere Amsterdamse organisaties delen we kennis, successen en geleerde lessen.

Gezondheidsverschillen

Met het Leernetwerk werken we samen met andere Amsterdamse zorg- en welzijnsorganisaties om het aanbod begrijpelijker en toegankelijker te maken voor alle Amsterdammers. Dat is hard nodig, want de gezondheidsverschillen in de stad zijn groot.

Met jouw organisatie aan de slag? Mail ons: GLMM@ggd.amsterdam.nl

Amsterdam UMC

Virtual Reality bril

Het Amsterdam UMC zit in het leernetwerk. Wat bleek? Artsen hebben vaak niet door hoeveel informatie er op patiënten afkomt. Sinds kort kunnen artsen door middel van een speciale VR-bril zelf ervaren hoe het is om patiënt te zijn in het ziekenhuis.

Met jouw organisatie aan de slag? Mail ons: GLMM@ggd.amsterdam.nl

Cliëntenbelang

Ervaringsdeskundigen

Cliëntenbelang vertegenwoordigt Amsterdammers met ervaringskennis. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies aan zorg- en welzijnsorganisaties. Als geen ander weten zij wat de drempels zijn en wat ervoor nodig is om goed aan te sluiten bij de behoeftes van Amsterdammers om gezond te leven.

Met jouw organisatie aan de slag? Mail ons: GLMM@ggd.amsterdam.nl

Voedingscentrum

Receptenkaartjes

Samen met onderzoeksbureau Meetellen heeft het Voedingscentrum receptenkaartjes voor de Voedselbank gemaakt. Zo kunnen Amsterdammers die gebruik maken van de voedselbank lekkere en gezonde gerechten maken.

Met jouw organisatie aan de slag? Mail ons: GLMM@ggd.amsterdam.nl

Contact

Steeds meer Amsterdamse zorg- en welzijnsorganisaties werken aan meer begrijpelijk en toegankelijk aanbod. Wil je ook aan de slag met het begrijpelijker en toegankelijker maken van jouw organisatie? Stuur een mail naar GLMM@ggd.amsterdam.nl

Leernetwerk

In het leernetwerk werken we samen met organisaties zoals: Amsterdam UMC, HVO Querido, Eerstelijns Verloskundigen Amsterdam-Amstelland, Cliëntenbelang Amsterdam, Voedingscentrum, Pharos en Zilveren Kruis.