Programma Training gedragswetenschappers

Dag 1, ochtend: Signaleren

Tijd: 3 uur

  • 09.30 - 10.00 Welkom, kennismaken, uitwisselen persoonlijke leerdoelen
  • 10.00 - 10.30 Bespreken instaptoets
  • 10.30 - 11.00 Signaleren: wat zijn signalen? Hoe herken je ze?
  • 11.00 - 11.15 Pauze
  • 11.15 - 11.45 Bewustwording van eigen positie en visie tijdens het signaleren
  • 11.45 - 12.30
    • Objectivering van signalen en concreet maken van vermoedens
    • Practicum: Hypothesen en alternatieve hypothesen formuleren

Dag 1, middag : Omgaan met (vermoedens van) seksueel misbruik

Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning

  • 13.00 - 14.00 Inbrengen en bespreken eigen casuïstiek
  • 14.00 - 15.00
    • Practicum 1: Omgaan met een vermoeden van seksueel misbruik. Wat kom ik tegen? Wat kan ik doen?
    • Practicum 2: Bespreekbaar maken van signalen
  • 15.00 - 17.00 E-learning: Hypothesevorming met betrekking tot vermoedens van seksueel misbruik
    • Kennisoverdracht
    • Toepasopdracht
    • Analyseren beeldfragment

Dag 2, ochtend: Gevolgen en diagnostiek

Tijd: 3 uur

  • 09.30 - 10.00 Welkom en bespreken toepasopdracht van de e-learning
  • 10.00 - 11.00 Kennisoverdracht: seksueel misbruik en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen
    • Psychoseksuele ontwikkeling
    • Stigmatisering
    • Gevoelens van machteloosheid
  • 11.00 - 11.15 Pauze
  • 11.15 - 12.00 Screening en diagnostiek
  • 12.00 - 12.30 Diagnostiek bij adviserende vragen: onderzoek naar indicaties en contra-indicaties voor behandeling

Dag 2, middag: Gespreksvoering

Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning

  • 13.00 - 14.00 Practicum: Gespreksvoering
  • 14.00 - 15.00 Kennisoverdracht en practicum: Gezinsdynamiek bij misbruik
  • 15.00 - 16.00 Gespreksvoering bij zorgen
    • Formuleren van vragen
    • Do’s en don’ts.
    • Bekijken van scripts en beeldfragmenten: wat gaat goed, wat kan beter, wat zijn risico’s en wat zijn suggesties.
  • 16.00 - 17.00 E-learning: Diagnostische opdracht: een hypothese gestuurde werkwijze.
  • Differentiaal diagnostisch denken en de veroorzakende en in standhoudende factoren en adviserende diagnostiek
  • Seksueel misbruik en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen

Dag 3, ochtend: Onthulling en behandeling

Tijd: 3uur

  • 09.30 - 10.00 Welkom en bespreken toepasopdracht e-learning: gespreksvoering
  • 10.00  10.30 Bespreking casus diagnostiekopdracht
  • 10.30 - 11.00 Practicum: Onthulling
  • 11.00 - 11.15 Pauze
  • 11.15 - 12.30 Introductie behandeling en verwijzing

Dag 3, middag: Ondersteuning van medewerkers en het team

Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning

  • 13.00 - 14.00 Parallelprocessen en teamdynamiek: theorie en ervaringsoefening
  • 14.00 - 15.00 Practicum: Coaching medewerkers en het team
  • 15.00 - 16.30 E-learning: Specifieke behandeling waaronder traumagerichte cognitief gedragstherapeutische principes bij de behandeling van seksueel misbruik
  • 16.30 - 17.00 Borging van het geleerde, evaluatie en afronding