Programma Training gedragswetenschappers
Dag 1, ochtend: Signaleren
Tijd: 3 uur
- 09.30 - 10.00 Welkom, kennismaken, uitwisselen persoonlijke leerdoelen
- 10.00 - 10.30 Bespreken instaptoets
- 10.30 - 11.00 Signaleren: wat zijn signalen? Hoe herken je ze?
- 11.00 - 11.15 Pauze
- 11.15 - 11.45 Bewustwording van eigen positie en visie tijdens het signaleren
- 11.45 - 12.30
- Objectivering van signalen en concreet maken van vermoedens
- Practicum: Hypothesen en alternatieve hypothesen formuleren
Dag 1, middag : Omgaan met (vermoedens van) seksueel misbruik
Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning
- 13.00 - 14.00 Inbrengen en bespreken eigen casuïstiek
- 14.00 - 15.00
- Practicum 1: Omgaan met een vermoeden van seksueel misbruik. Wat kom ik tegen? Wat kan ik doen?
- Practicum 2: Bespreekbaar maken van signalen
- 15.00 - 17.00 E-learning: Hypothesevorming met betrekking tot vermoedens van seksueel misbruik
- Kennisoverdracht
- Toepasopdracht
- Analyseren beeldfragment
Dag 2, ochtend: Gevolgen en diagnostiek
Tijd: 3 uur
- 09.30 - 10.00 Welkom en bespreken toepasopdracht van de e-learning
- 10.00 - 11.00 Kennisoverdracht: seksueel misbruik en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen
- Psychoseksuele ontwikkeling
- Stigmatisering
- Gevoelens van machteloosheid
- 11.00 - 11.15 Pauze
- 11.15 - 12.00 Screening en diagnostiek
- 12.00 - 12.30 Diagnostiek bij adviserende vragen: onderzoek naar indicaties en contra-indicaties voor behandeling
Dag 2, middag: Gespreksvoering
Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning
- 13.00 - 14.00 Practicum: Gespreksvoering
- 14.00 - 15.00 Kennisoverdracht en practicum: Gezinsdynamiek bij misbruik
- 15.00 - 16.00 Gespreksvoering bij zorgen
- Formuleren van vragen
- Do’s en don’ts.
- Bekijken van scripts en beeldfragmenten: wat gaat goed, wat kan beter, wat zijn risico’s en wat zijn suggesties.
- 16.00 - 17.00 E-learning: Diagnostische opdracht: een hypothese gestuurde werkwijze.
- Differentiaal diagnostisch denken en de veroorzakende en in standhoudende factoren en adviserende diagnostiek
- Seksueel misbruik en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen
Dag 3, ochtend: Onthulling en behandeling
Tijd: 3uur
- 09.30 - 10.00 Welkom en bespreken toepasopdracht e-learning: gespreksvoering
- 10.00 10.30 Bespreking casus diagnostiekopdracht
- 10.30 - 11.00 Practicum: Onthulling
- 11.00 - 11.15 Pauze
- 11.15 - 12.30 Introductie behandeling en verwijzing
Dag 3, middag: Ondersteuning van medewerkers en het team
Tijd: 4 uur waarvan 2 uur e-learning
- 13.00 - 14.00 Parallelprocessen en teamdynamiek: theorie en ervaringsoefening
- 14.00 - 15.00 Practicum: Coaching medewerkers en het team
- 15.00 - 16.30 E-learning: Specifieke behandeling waaronder traumagerichte cognitief gedragstherapeutische principes bij de behandeling van seksueel misbruik
- 16.30 - 17.00 Borging van het geleerde, evaluatie en afronding